Rigtig godt nytår

Her ved årsskiftet er det jo naturligt at foretage et tilbageblik på året der er gået. Ikke mindst at vi for 5 år er Danmarksmestre med Team Xtracon har fyldt meget i danske skakmedier. Når det så er sagt må vi jo ikke mindst takke Xtracon ved Henrik Mølvig for at det var muligt. Vi havde en aftale for år, som senere blev til 7. Projektet stoppede i 2023 og den rejse vi har været på med DM i 5 år, Pokalmestre og resultater ved European Chess Team Championship, som ingen anden dansk klub i nyere tid har opnået, siger jo hvilken rejse vi har været på. En tak til Henrik og de mange spillere der har været med på den rejse.
Individuelt har GM Boris Chatalbashevs sejre i Landsholdsklassen og GM Jesper Søndergaard Thybos lige så sikker 2. plads sat Køge på skakkortet. Et DM i hurtigskak til Jesper er en markering at være blandt de bedste i Danmark.
Blandt vore unge er det primært Anna Sofie Li og Paulius Meskenas der har blandet sig i den danske ungdomselite, hvor begge har spillet med ved EM og VM. Ved U-DM kvalificerede Paulius sig, med sin 2. plads, til NM i Finland. Flere af vore unge er på vej i deres retning.
Vores projekt KS-Herfølge så dagens lys og vi ser frem til spændende aktiviteter på Herfølge Bibliotek hver mandag.
I 2023 mistede vi 2 medlemmer der begge gik bort, Ivan Skougaard har været medlem i de seneste 12 år. Et kæmpetab er klubbens formand igennem 36 år Erik Carlsen der tabte kæmpen mod kræften. Weekendturneringen 19-21. april er dedikeret til Eriks minde.
Ser vi ind i det nye år er der mange spændende arrangementer.
2024 bliver der gjort en ekstra indsats for at indsamle penge til Børnecancerfonden, med projektet ”Vi spiller skak for Børnecancerfonden”. En opfordring til at skakspillere støtter vores tiltag.
Vores projekt Skakmøbler i Byrum er blevet lidt forsinket og vil først blive endeligt etableret i foråret. Hvor vi vil åbne projektet med en ceremoni på Kulturtorvet fredag den 7. juni, hvor vi indvier Chess Board og Fame, med skak berømtheder på det store skakbræt. Skakborde og bænke rundt om i byen vil fremover præge bybilledet.
Erik Carlsens Mindeturnering i Weekenden 19-21 april bliver i år med 4 hurtig partier fredag og 4 nærskak partier lørdag og søndag.
Køge Lang Weekend i Juli bliver forlænget en dag og vi afvikler 2 dage med dobbelt runder og 5 dage med enkelt runder. Fredag den 12. juli vil vi arrangere en festmiddag med show og auktion til fordel for Børnecancerfonden. Vi opfordre derfor alle der vil opleve noget spændende og anderledes, at deltage i denne turnering. Turneringen er den 5. turnering og er meget populær og vi arbejde på at det bliver en turnering med mulighed for GM og IM normer.
Godt nytår