Hygge og fin sejr i Skåne

IMG 5550 2

Lørdag den 29. juni drog et lille hold på 7 unge og 3 voksne over Sundet for at genvinde Skåne. Holdet var inviteret til at deltage en dag på Lund Skakklubs sommerlejr, der løber fra lørdag til tirsdag med unge fra flere dele af Skåne. En enkelt også fra Stockholm.
Da der var 21 deltagere på lejren, havde Erik Carlsen foreslået, at der kunne spilles en lille holdturnering bestående af 4 hold. 3 fra lejren og ét fra Køge.
Det skulle være en rigtig hyggedag, der afsluttede sæsonen for de unge. Derfor var det aftalt, at turen over skulle byde på en frokost enten på McDonalds eller Burger King. Det flaskede sig sådan, at det første tilbud, der bød sig, var en Burger King. Ikke lige det der faldt i de unges smag, da de klart og tydeligt gav udtryk for deres forkærlighed til den Gyldne Måge. Selv ved bestillingen lyste det tydeligt igennem, da det var McD-udtryk, der kom ud af børnenes mund. Til stor ærgelse for den stakkels svenske ekspedient, der i forvejen var kommet på overarbejde med såvel omfang og sprog. Det skinnede også igennem, da bestillingerne endelig stod på bordet. En enkelt mellem milk shake var blevet til en lille, og en lille cola var blevet til en mellem.
Maden gled nu alligevel ned, og mens de voksne, der bestod af vores nye Elias´ forældre og Erik Carlsen, fik spist deres menu færdig, var drengene allerede gået i legemode på restaurantens legeplads. Varmen og den strålende sol gjorde, at legen var overstået samtidig med, at de voksne var færdige med at spise.
Turen i de 2 biler kunne derfor fortsætte til Lomma Scoutgård, hvor skaklejren blev afholdt. Det var kun en halv times kørsel mere, og vi stod i en lille og hyggelig spejderlejr, hvor vi blev modtaget af Björn Ahlander og kone Petra. Der blev tid til at hilse på alle de voksne, der var tilknyttet lejren, mens nogle af de svenske instruktører talte med lejrens unges, der var ankommet kun en time før os andre.
Efter lidt at drikke var det tid til at begynde på holdkampene. I spillesalen blev vi modtaget med klapsalve, og de unge blev hurtigt vist på plads. Efter lidt regeludveksling kunne partierne så gå i gang. Vi skulle i første runde møde et hold fra Eslöv. Vi kom hurtigt bagud, da Elias, der spillede 7. bræt, tabte til en lidt udvidet “skomagermat”. Elias, der er nybegynder, havde aldrig set den variant før, men efter en god snak med Erik Carlsen havde Elias hurtigt fanget pointen. Så meget, at han allerede i næste parti selv prøvede at gennemføre forehavendet. Resten af runden gik nærmest efter bogen, og da røgen havde lagt sig efter slaget, var resultatet en flot 5½-1½ sejr. Da Lund også havde vundet deres kamp mod Bara med 5½-1½, var Køge og Lund klart i spidsen af turneringen.
Efter en kort pause var det så tid til næste runde. Køge skulle møde Bara, og Lund skulle møde Eslöv. Det var i denne runde, at Elias forsøgte sig med “skomagermatten”. Desværre havde modstanderen styr på begivenhederne, og Elias måtte endnu en gang ned med nakken. Med 2 remiser mere endte kampen derfor 5-2 til Køge.
I den anden match vandt Lund 4-3 over Eslöv. Køge var derfor ét point foran inden sidste runde, hvor det afgørende slag om Skåne skulle stå. Efter lidt at drikke var det så tid til den sidste og afgørende runde. Drengene havde med spænding set frem til denne runde, og snakken gik også på, at 3½-3½ var nok til at vinde turneringen.
For Elias blev det virkelig hans ilddåb. På trods af, at han måtte ned med nakken, så viste han, at han kunne holde længe ud, og at han var vokset med opgaven. Det så ud til, at det havde været en lærerig eftermiddag i den svenske. Da Vaidas vendte en håbløs stilling til gevinst, og Paulius holdt sammen på en næste lige så håbløs stilling, hvor han kun var foran på tid, begyndte det at se nogenlunde ud. Paulius´ modstander kollapsede i tidnøden, og da Bertram sikkert førte sine brikker til gevinst, manglede vi kun et halvt point. Nikolaj Li og Isak tabte deres partier, og da William var bagud med en officer, var der ingen, der havde regnet med miraklet. William kæmpede dog bravt, og da modtanderen efter et par gange kunne have afgjort til egen og holdets fordel, ikke udnyttede chancerne, opstod en stilling som begge vurderede som remis. Det enedes de i hvert fald om, og sejren var dermed i hus for folkene fra Køge. Altså 3½-3½, som jo lige akkurat var nok til sejren.
Efter turneringen var der arrangeret et lille tipsløb med 10 poster. De 3 Køge-hold, der hver havde fået en voksen med, fik som gæster lov til at begynde først. Det var nødvendigt med en voksen læser, der kunne oversætte, for at de unge mennesker kunne forstå spørgsmålene. Alligevel var der nogle specialudtryk, som de voksne ikke kendte, så rigtigheden kom an på et gæt. Det lykkedes Køge 1, der bestod at Paulius og Bertram og Elias´ far, Jan, at bevare hele 7 spørgsmål rigtigt. De var derved et af de hold, der svarede næst flest rigtigt. En meget flot præstation under de nævnte betingelser.
En god dag var ved at være slut for Køge-folkene. Tilbage var der en dejlig aftensmad bestående af en lækker gyderet og salat samt den efterfølgende præmieuddeling. Alle vore spillere fik en medalje, og Erik Carlsen modtog 2 bøger fra Sveriges største skakbibliotek, der bliver eget af Lund Skakklubs 77-årige kasserer. Biblioteket indeholder mere en 15.000 skakbøger og er beliggende i Lund.
Da klokken var omkring 19 takkede vi pænt af for denne gang og vendte næsen hjemad. Vi havde trods alt godt en times kørsel, inden vi atter var i Køge.
Det var en rigtig god dag, som vi aftalte skulle gentages i de kommende sæsoner.
Lidt billeder fra dagen:

Der er lukket for kommentarer.